۲۱ دی ۱۳۸۵

درمورد مالزی

فدراسيون مالزي شامل دو بخش غربي و شرقی مي باشد. اين كشور در 7 درجه شمال خط استوا قرار داشته و بخش غربي مالزي توسط درياي چين جنوبي از بخش شرقی (ایالات صباح و ساراوك) جدا شده است.مالزي از شمال با تايلند، از جنوب با سنگاپور و از سمت جنوب شرقی با اندونزی و برونئی هم مرز ميباشد. مساحت اين كشور 329758 كيلومتر مربع و داراي 25 ميليون نفر جمعيت مي باشد. پايتخت اين كشور كوالالامپور بوده و پايتخت اداري آن شهر پوتراجايا مي باشد.

آب و هواي گرم و مرطوب (مناطق حاره) در طول سال، درجه حرارت بين 21 تا32 درجه سانتيگراد و ريزش باران بين 2000 تا 2500 ميليمتر درسال از خصوصيات آب و هوايي كشور مالزي مي باشد.

ميان تاريخ كشور و بافت چند نژادي - چند فرهنگي مردم اين كشور رابطه اي مستقيم وجود دارد. در كنار مالايي ها و بوميان كشور، مهاجراني از چين، هند، اندونزي و ساير نقاط جهان تركيب جمعيتي كشور را تشكيل داده اند. چندگانگي جالب فرهنگي مي تواند از تبادل دراز مدت و جاري با جهان خارج و استعمار پرتغالي ها، هلندي ها و انگلیسی ها حكايت كند كه در نتيجه آن، سير تكاملي كشور به سوي يك محل هم جوشي فرهنگي در آميزش اديان، آداب و رسوم، فعاليتهاي فرهنگي اجتماعي، نوع پوشش، گويش ها و غذاها شكل گرفته است. مالزي به عنوان فدراسيون در 31 آگوست 1957 ميلادي اعلام استقلال كرد.

حكومت كشور به صورت دموكراسي پارلماني، با دو مجلس قانونگزاري است. رئيس كشور پادشاه و رئيس دولت، نخست وزير است.

از نظر اقتصادي صنعت بزرگترين بخش اقتصاد مالزي را تشكيل مي دهد. توريسم و مواد اوليه مانند نفت، روغن نخل، لاستيك طبيعي و چوب نيز سهم مهمي در اقتصاد مالزي دارند.

به لحاظ اجتماعی مردمانی بسيار صلح دوست ، خونگرم ، با فرهنگ و قابل اطمينان داشته که از نژادهای مالايايی ، چينی ، هندی و ديگرنژادها می باشند؛ دولت و امور مملکتی دردست مالايايی های مسلمان اقتصاد و بازار اين کشور در دست چينی های بودائی بوده وهندی های هندو از هر نظر در اقليت می باشند. دين رسمی اين کشور اسلام است ولي اعتقاد به ديگر اديان و مذاهب آزاد است. زبان رسمی كشور باهاسا مالايو ميباشد. هر چند که بيشتر مردم در مالزي قادر به تکلم به زبان انگليسی می باشند و مي توان زبان انگليسي را به عنوان زبان دوم كشور در نظر گرفت. ديگر زبانهای مورد استفاده در اين کشور چينی و هندی ميباشد.

واحد پول مالزي رينگيت مالزي (RM) است كه در بانكها و صرافيها قابل تعويض است. اسكانسهاي رايج : 1 ،2 ،5 ،10 ،50 و 100 رينگيتي است . واحد خرد پول ، سنت است . هر 1 رينگيت معادل 100 سنت مي باشد و سكه هاي رايج عبارتند از1 ،5 ،10 ،20 و 50 سنتي .

دراین کشور عملا شما میتوانید جنگل های انبوه را در نزدیکی و گاهی در میان شهر مشاهده نمایید چرا که برای ساخت مراکز مسکونی و تجاری و یا ساخت راه های ارتباطی اقدام به تخریب جنگل نموده اند ولی در اطراف این سازه ها جنگل را به شکل طبیعی آن حفظ نموده اند در موارد بعدی انشااله در مورد دانشگاهها؛ ارتباطات ؛ هزینه ها؛ وسایل نقلیه و اتومبیل؛ مراکز خرید و سیستم بهداشتی درمانی این کشور بیشتر صحبت خواهم کرد.