۲۳ بهمن ۱۳۸۶

خاطرات سفر 2


این بار بخت یار شد و یک سفر یکروزه به اتفاق دو تن از دوستان که با یکی از سالها قبل آشنایی و دوستی صمیمانه داشتم و بادیگری در دیار مالزی آشنا شده ام؛ به شهر تاریخی ملاکا داشتم. شهر ملاکا در حدود 130 کیلومتری جنوب کوالالامپور قرار دارد و در واقع یک شهر بندری است. در این شهر شعبه ای از دانشگاه مولتی مدیا و نیز دانشگاهها و کالجهای دیگر فعالیت می کنند. از دیدگاه تاریخی این شهر سابقه نسبتا طولانی دارد . در این شهر می توانید از آفاموسا (بقایای بجا مانده از سر در قلعه پرتغالیها) ؛ کلیساهای قدیمی ؛ معابد چینی و هندی و نیز از تپه سنت پل دیدن نمایید. سواحل زیبای این شهر نیز در انتظار بازدید کنندگان می باشد.
شهر ملاکا در قرن پانزدهم در نیمه راه چین به هند قرارداشته و مسافران این مسیر در این نقطه توقف می کردند و به تجارت و دادو ستد می پرداختند. همچنین این شهر بهترین مسیر برای رسیدن به اندونزی بوده و به همین دلیل یکی از مهمترین بندرهای تجاری به حساب می آمده است. در سال 1400 مهاجران چینی به ملاکا مهاجرت کرده اند که به آنها
Babas and Nyonyas
گفته می شده است. به تدریج آداب و رسوم چینی ها بر مالایی ها هم تاثیر گذاشته است و امروز بخش اعظمی از شهر را چینی ها اشغال کرده اند. در سال 1400 از سوی سلطان وقت اسلام دین رسمی و مالایی زبان رسمی تجاری شهر ملاکا اعلام شده است در سال 1500 پرتغالیها به دنبال تجارت با چین به ملاکا وارد شدند و در سال 1511 جنگ سختی بین پرتغالیها و سلطان ملاکا در گرفت که منجر به استعمار ملاکا شد. پرتغالیها با ساخت قلعه ای در ملاکا به حفاظت از منطقه خود پرداختند که بقایای آن هنوز باقی است. با ورود پرتغالیها دین مسیحیت بخصوص کاتولیک رواج یافت و ساخت کلیساهای زیادی انجام شدکه از جمله کلیسای سنت پل را می توان نام برددرسال 1641 هلندی ها بر ملاکا تسلط یافتند و این سلطه 150 سال ادامه داشته است هلندی ها ساختمان ها و بناهای زیبایی را در ملاکا ساخته اند که بعضی از بقایای آنها هنوز قابل مشاهده است. در سال 1795 همزمان با اشغال هلند توسط فرانسه ؛ انگلیسی ها زمام امور را در ملاکا به دست گرفتند. ملاکا ؛ پینانگ و سنگاپور سه نقطه مهم زمینی برای انگلیسی ها بوده است که با رشد سنگاپور ملاکا تقریبا از این رده خارج شد و انگلیسی ها بیشتر برای تجارت اقتصادی به سنگاپور متمایل شدند. بعداز استقلال مالزی این بندر مجددا به عنوان یکی از بنادر مهم مالزی مطرح شده است.