۱۸ بهمن ۱۳۸۶

سال نوی چینی و رقص شیرها


امروز هفتم فوریه مصادف است با آغاز سال نوی چینی. امسال براساس تقویم نجومی چینی سال موش است. چینی ها از تقریبا یک هفته قبل از سال نو رقص شیر و اژدها را در اماکن مختلف آغاز می کنند. رقص شیر یا اژدها نه فقط به مناسبت سال نو بلکه در مراسم مذهبی و در معابد؛ در هنگام افتتاح فروشگاه و یا به نیت رونق کار در سال جدید و نیز در اعیاد و مراسمات دیگر نیز برگزار می شود. تاریخ این رقص به هزار سال پیش بر می گردد یعنی به زمان حکومت هان
در چین دو نوع شیر شمالی و جنوبی وجود دارد شیر جنوبی بدنی کشیده و پاهای باقاصله دارد برخلاف شیر شمالی که کاملا مانند یک شیر واقعی است و چهاردست و پایش نزدیکتر به هم قرار گرفته اند.
نفر جلویی بایستی سر شیر را نیز حمل کرده و حرکات سر را بعهده دارد و نفر دوم حرکات دم را کاملا هماهنگ با نفر اول انجام میدهد.شیر جنوبی بیشتر از حرکات سر استفاده می کند برخلاف شیر شمالی که خرامان راه می رود و برروی دو پا می ایستد و حرکات آکروباتیک انجام میدهد. رقص شیر در آمریکا در مراکز تعلیم کونگ فو تمرین می شود و بیشتر هدف آنها فراگیری حرکات نرم و موزون شیر در طبیعت است. آلات موسیقی بکار رفته در این رقص عبارتند از طبل ؛ گانگ و سیمبال و حرکات شیر خصوصا سر بایستی با موسیقی نواخته شده کاملا موزون و هماهنگ باشد در این میان طبل نقش اصلی را بازی می کند.
رقص شیر بسیار خوش یمن به حساب می آید و برای موفقیت در امور در ابتدای سال و یا افتتاح کار تجاری و حتی امروزه در روز تولد فرزند نیز اجرا می شود. البته گاهی در مراسم عروسی نیز از گروههای رقص شیر دعوت بعمل می آید که هزینه آن بستگی به مهارت گروه تعداد شیرها و مدت زمان اجرای برنامه دارد.
در حین اجرای رقص برای شیر برگ سبزیجات از جمله کاهو گذاشته می شود که بعضی از آنها حاوی پاکت قرمز رنگی می باشد که داخل آن بخشی از حق الزحمه گذاشته شده است. شیر ابتدا سبزیجات را تست می کند که فشفشه و مواد منفجره داخل آن نباشد سپس با حرکات نمایشی خود به جدال با سایر شیرها که میخواهند آن سبزی را نوش جان کنند می پردازد و سپس بصورت سمبلیک آنرا می خورد. فردی که کنترل سر شیر را بر عهده دارد نشان میدهد که شیر غذا را می جود وسپس با دست خود پاکت را داخل پیراهنش گذاشته و سبزیجات را به سمت چپ و راست و مقابل پرتاب می کند این حرکت نشان دهنده راضی بودن شیر از جایزه اش و نشان خیر و برکت می باشد