۲۳ بهمن ۱۳۸۷

روز والنتاین

در هر اجتماعی افراد بسیاری حضور دارند که اطلاعی ازپیشینه آنچه که به آن معتقد هستند ندارند مثلا خیلی ها ازپیشینه رسم سفره هفت سین؛ جشن مهرگان؛ سده و بسیاری دیگر از رسومی که به آن پای بند هستند و انرا انجام میدهند اطلاع چندانی ندارند. یکی از مواردی که اخیرا رایج شده و به شدت خصوصا قشر جوان به آن پای بند شده اند و تاریخ آنرا به خاطر سپرده اند روز والنتاین است که آنرا به روز عشق و محبت معنی می کنند.
متاسفانه معنای والنتاین عشق و محبت نیست و این تنها نام کشیشی است که در سالهای حکومت کلودیوس دوم در روم زندگی می کرده است. در سال 270 میلادی کلودیوس برای تشکیل ارتش قوی تر به این فکر افتاد که تنها پسران مجرد را در ارتش بکار گیرد بنابراین ازدواج در سنین جوانی را ممنوع اعلام نمود و جناب سنت والنتاین برخلاف مقررات حکومت اقدام به برگزاری مراسم عقد و ازدواج یک پسر جوان نمود و به همین دلیل نیز در ماه فوریه به دستور کلودیوس کشته شد.
به روایتی دیگر سنت والنتاین یک زندانی بوده است که عاشق دختر زندان بان خود شد و زیر نامه ای که خطاب به دختر مورد علاقه اش نوشته را تحت عنوان "والنتاین تو" امضا نموده است که هنوز هم زیر کارتهای مخصوص این روز این جمله را درج می کنند.
حال می بینید که علیرغم اعتقاد ما به سنت های دیرینه ایرانی و اسلامی متاسفانه چقدر زود گرامیداشت سالروز کشته شدن یک کشیش مسیحی را جشن می گیریم. شاید بسیاری پاسخ دهند که کادو دادن و روزی را برای عشق و محبت در نظر گرفتن که ایرادی ندارد. بله ایرادی در این بخش قضیه نیست و صد البته ما نیز در آیین های ایران باستان چنین روزی را داشته ایم
شاید کمتر نام سپندار به گوش خورده باشد لیکن در تاریخ ایران باستان اینگونه آمده است که این روز را بعنوان روز عشق و روز زنان می شناختند و گرامی میداشتند و آن روز مصادف است با 29 بهمن ماه و در نوشتاری از ابوریحان بیرونی آمده است که "اسفندارمذ ايزد موکل بر زمين و ايزد حامي و نگهبان زنان پارسا و درستکار است. به همين مناسبت اين روز عيد زنان به شمار مي رود".
روز سپندار مزگان تنها با روز والنتاین سه یا چهار روز فاصله دارد لیکن به اندازه تاریخ کهن ایران قدمت و اصالت بیشتری دارد.